amandasandra

Träningstips för bättre kondition

Hejsan!

Tyvärr är jag fortfarande aningen sjuk, en influensa som hållit i sig i över två månader nu. Har varit till läkaren och fått en antibiotikakur, men tyvärr blev det inte helt bra då heller. Nu ska jag ringa och boka en ny tid för att förhoppningsvis få ta lite prover och se vart problemet egentligen sitter. Sedan sist jag var riktigt sjuk har jag dock försökt träna lite försiktigt och vill därför dela med mig av mitt bästa tips för att återfå konditionen snabbt efter ett träningsuppehåll.

Som alltid när man strävar efter bra kondition snabbt är det intervaller som gäller, och när jag vill "pressa upp" min kondition brukar jag springa enligt ett konditionspass som är väldigt enkelt att komma ihåg. Jag kör en minut låg-/medelintensiv löpning och en minut högintensiv löpning om vartannat. Eftersom alla har olika nivåer för hög respektive låg intensitet är detta pass väldigt anpassningsbart och passar oavsett om man är amatör eller van löpare. Totalt ska dessa intervaller springas i totalt 10 - 20 minuter, beroende på dagsform och löparvana. Exempelvis nu när jag är sjuk brukar jag köra dessa i 10 till 15 minuter, för att inte överbelasta kroppen. 

Dessa intervaller fungerar självklart bra som de är, något som är fördelaktigt när man endast snabbt vill förbättra konditionen ett snäpp, men efter ett uppehåll brukar jag springa enligt ett särkilt upplägg. I regel brukar ungefär var tredje pass då vara ett distanspass där det första är relativt kort och det sista är min "normala" distans. På detta sätt går det relativt fort att återfå den kondition man tappat efter ett uppehåll. 

Beroende på längden på uppehållet tar det olika länge att komma tillbaka, därför måste man anpassa ett eget träningsschema utifrån ens egna förutsättningar.

Hoppas detta var till hjälp, oavsett om du nyligen haft ett uppehåll eller helt enkelt vill förbättra konditionen!

Ha det bra!

Lästips: Så bygger du rumpa

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas